alt
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از 11 به 12 از 12

موضوع: آموزش گام به گام فتوشاپ

  1. 58,510 امتیاز ، سطح 74
    98% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 40
    0% فعالیت
    جایزه ها:
    نایب قهرمان جام بیلیاردنفر اول مسابقه اسنوکرایجاد کننده بهترین تاپیک به انتخاب دور اول شورا
    تاریخ عضویت
    1348/10/11
    محل سکونت
    در جوار کریمه ی اهلبیت (س)
    نوشته ها
    784
    امتیاز
    58,510
    سطح
    74
    تشکر
    7,507
    تشکر شده 6,333 بار در 1,107 ارسال
    دنبال شونده‌ها
    0
    دنبال کننده‌ها
    0

    جلسه دوازدهم، آشنایی با ابزارهای رنگ آمیزی , زوم و جا به جایی

    #11 1392/12/19, 18:28
    با نام و یاد خدای مهربان

    عرض سلام خدمت دوستان عزیز و گرامی

    پیش از هر چیز عرض پوزش دارم بابت تاخیر ایجاد شده. برخی از دوستان گفتن کمی ترمز کنیم تا به جلسات برسن و همراه با ما باشن. لذا منم از خدا خواسته کمی استراحت کردم

    جلسه دوازدهم رو آغاز میکنیم


    --------------------------------------------------


    جلسه دوازدهم

    آشنایی با سایر ابزارهای باقی مانده از جعبه ابزار فتوشاپ



    آشنایی با ابزار نقاشی و رنگ آمیزی




    1. ابزار Gradient Tool : با استفاده از این ابزار میتوانیم یک طیف رنگی از دو یا چند رنگ را ایجاد کرده به نحوی که رنگ ها تلفیقی خاص داشته باشند و به نرمی با یکدیگر آمیخته شوند.
    این ابزار بسیار کارآمد بوده و میتوان با خلق رنگهای تلفیقی جدید از آن بهره ببرید.


    کلید میانبر : G

    نکته : برای استفاده از این ابزار دو حالت انتخاب رنگ وجود دارد. اول استفاده از رنگ های تلفیق شده پیش فرض و یا ساخت رنگ دستی. دوم رنگ foreground و background را تعیین کرده سپس با استفاده از این ابزار دو رنگ انتخابی را با هم آمیخته و تلفیق کنید.

    نکته دیگر : برای رنگ آمیزی توسط این ابزار بایستی موس را به منطقه دلخواه برده و کلیک کنید و نگه دارید. سپس موس را به سمت دیگر حرکت دهید و در مکان دلخواه رها کنید. خط پیمایش موس نشان دهنده نحوه رنگ آمیزی خواهد بود. نگه داشتن کلید Shift باعث میشود تا خط پیمایش موس مستقیم و بدون شکستگی باشد.


    در تصویر زیر من یک طرح رنگین کمانی رو ایجاد کردم.




    و اما بخش مهم این ابزار : معرفی نوار Option ابزار Gradient Tool







    1. Click to Open Gradient Picker : با باز کردن این تیک کادر مربوط به رنگهای تلفیقی پیش فرض باز شده و شما میتوانید حالت رنگی دلخواه را جهت رنگ آمیزی انتخاب کنید.

    2. با زدن این گزینه منویی باز میشه که در قسمت های مختلف اون قادر به انجام برخی عملیات اضافی خواهید داشت

    همانند ساخت یک Gradient دلخواه ، ذخیره گرادینت ساخته شده و یا فراخوانی یک گرادینت که از قبل تهیه کردید ، حالت نمایش گرادینت ها رو بزرگ کوچک و یا متوسط کنید و استفاده از چندین مدل گرادینت دیگر

    3. با انتخاب هر یک از این گزینه ها نوع رنگ آمیزی رو میتوانید تعیین کنید که به ذکر آنها خواهیم پرداخت.



    الف. Liner Gradient : به کمک این گزینه می توانید به صورت خطی رنگ خود را در صحنه پخش نمایید.



    ب. Radial Gradient : به کمک این فرمان می توانید یک طیف رنگی دایره وارد داشته باشید یعنی رنگ اول از مرکز و رنگ دوم رو به خارج می رود.




    ج. Angle Gradient : به کمک این گزینه یک طیف رنگی گوشه دار و تیز را خواهید داشت. به این صورت که از محل کلیک تا رها کردن موس رنگ دوم اعمال شده و حول محور نقطه کلیک اول چرخیده و در طول چرخش کمرنگ تر شده تا به رنگ اول برسد.





    د. Reflected Gradient : به کمک این گزینه می توانید طیف رنگی را داشته باشید که فرم بازتاب نور یا رفلکس را دارا می باشد. یعنی یک رنگ در وسط و رنگ دیگر در دو طرف رنگ اول می باشد.





    هـ. Diamond Gradient : به کمک این گزینه می توانید طیف رنگی به شکل الماس داشته باشید. این حالت دقیقا مشابه حالت دوم می باشد با این تفاوت که حالت دوم طیف ایجاد شده به شکل دایره رسم میشد ولی این حالت به صورت یک مکعب از وسط به بیرون شکل میگیرد.





    نکته : حالات بالا بستگی به محل کلیک اول و رها کردن کلیک دوم دارد. به غیر از تصویر اول من در چهار تصویر دیگر نقطه اول کلیک را در وسط کار انجام دادم سپس به بیرون و به سمت لبه های کار برده و کلیک را ها کردم. برای درک بهتر برای انجام کار در نقاط مختلف کلیک کرده و در جای دلخواه رها کنید تا نحوه ایجاد رنگ را به خوبی مشاهده کرده و با نحوه کار آشنا بشید.



    4. Mode : در این پانل حالتهای آمیختگی رنگ با رنگ پس زمینه وجود دارد. در صورتیکه گزینه Normal فعال باشد به صورت معمولی عمل می کند. اما اگر حالت دیگری را انتخاب کنیم، به صورتهای مختلف با رنگ زمینه تلفیق می شوند.

    5. Opacity : شفافیت و محو شدگی طیف رنگی رو میتونید با کم و یا زیاد کردن این مقدار ایجاد کنید که در جلسات پیشین نیز با این قابلیت آشنا شدید.

    6. Reverse : حالت معکوس دادن به رنگ آمیزی. در حالت معمول همیشه تیک این قسمت نخورده و غیر فعال است. در تصویر زیر دقیقا حالت معکوس مورد هـ رو مشاهده میکنید. ( یعنی جای رنگ اول با دوم تغییر میکند )




    7. Dither : مرز بین رنگها را هموار می کند. بهتر است همیشه فعال باشد.

    8. Transparent : گرادینت شفاف ایجاد می کند. بهتر است همیشه فعال باشد.


    --------------------------------------------


    اما مبحث دیگری که در این ابزار وجود دارد بخش ایجاد و ساختن Gradient دلخواه می باشد.

    پس به نحوه ساخت یک گرادینت می پردازیم


    برای اینکار در نوار ابزار گزینه گرادیانت و بر روی شکل دوبار کلیک کنید تا پنجره ای به نام Gradient Editor برای شما باز بشه.

    همانند تصویر زیر




    پنجره Gradient Editor همانند زیر باز خواهد شد.





    شماره ۱ : نوع گرادیانت مورد نظر و یا اونی که نزدیکترین حالت رو به فرم مورد نظر شما داره انتخاب کنید.


    شماره ۲ : این گزینه میزان شدت رنگ رو تعیین میکنه و گزینه ی بالایی اون یعنی Gradient Type هم نوع آمیختگی رنگها رو تعیین میکنه. کافیه که این دو گزینه رو انتخاب کنید تا تفاوت واضح بین اونها رو مشاهده کنید.


    اگر بر روی این آیکونها کلیک کنید ، شماره های ۴ و یا ۵ روشن میشوند. با استفاده از دکمه های ۳ و ۴ و ۵ میتونید رنگبندی گرادیانت و شفافیت رو کنترل کنید.


    اگر بر روی دکمه های شماره ۳ در ردیف بالا کلیک کنید ، گزینه ی ۴ که مربوط به شفافیت و کدورت هست فعال میشه و میتونید تنظیمش کنید. همچنین با بردن نشانگر موس بر روی عبارت Location می توانید کلیک کرده و به سمت چپ و راست موس را بکشید تا محل قرار گیری رنگ در نوار مربوطه رو تعیین کنید.



    اگر بر روی دکمه های شماره ۳ در ردیف پایینی کلیک کنید ، گزینه ۵ که مربوط به رنگ هست فعال میشه و میتونید رنگ اون قسمت رو تعیین کنید. در این قسمت نیز با بردن نشانگر موس بر روی عبارت Location می توانید کلیک کرده و به سمت چپ و راست موس را بکشید تا محل قرار گیری رنگ در نوار مربوطه رو تعیین کنید.




    نکته : در حالت عادی شما چهار متغیر ایجاد رنگ در کادر مشاهده میکنید. دوتا در بالا و دوتا در پایین. اگر بخواهید در این بین رنگی دیگر را ایجاد کنید کافیست در مکان دلخواه و در طول مسیر یک بار کلیک کنید. ( هر کجا که نشانگر موس به شکل انگشت اشاره درآمد یعنی خارج از حیطه رنگی یا خارج از کادر بالا یا پایین )


    به عنوان مثال جهت طراحی پرچم ایران من گرادیانت زیر رو ایجاد کردم و همانند نکته گفته شده نیاز بود تا رنگ سفید رو به کار اضافه کنم . پس با کلیک کردن در وسط کار رنگ سفید رو هم تلفیق کردم.







    در تصویر بالا دو نقطه رو با رنگ آبی نشون دادم. برای اینکه بتونید مرز رنگ بندی ها رو تغییر بدید ( به عنوان مثال در رنگ بندی بالا مرز بین رنگ قرمز تا سفید به صورت 50 به 50 هست. میتوانید این حالت رو به مقدار 30 به 70 تغییر دهید یعنی رنگ قرمز رو بیشتر و رنگ سفید رو کمتر کنید. و یا بالعکس ) برای ظاهر شدن این نقطه کافیست روی یکی از متغیرهای موشکی پایین یا بالا کلیک کنید تا این نقطه ظاهر شود.


    کار کردن و آشنا شدن بیشتر با این پنجره رو به خودتون محول میکنم تا بتونید تلفیق ها و رنگ های دلخواه رو ایجاد کنید. این کار نیازمند تمرین هست تا بتونید در مواقع لزوم رنگ های دلخواه رو ایجاد کنید.


    ---------------------------------------------------

    ابزار دوم این بخش




    2. ابزار Paint Bucket Tool : به کمک ابزار Paint bucket (سطل رنگ) می‌توانیم رنگی را که به عنوان رنگ زمینه انتخاب شده روی محدوده دلخواهی از تصویر خود اعمال کنیم. دقت کنید که این ابزار نیز همانند ابزار Magic Wand با شناسایی رنگ‌های مشابه رنگ قسمت کلیک شده در آن محدوده اعمال می‌شود که با تغییر مقدار Tolerance در نوار Option ابزار سطل رنگ می‌توان این محدوده رنگ‌های مشابه را افزایش یا کاهش داد.

    همچنین برای رنگ زدن قسمت های غیر متمایز کافیست با یکی از ابزارهای انتخاب محدوده دلخواه رو انتخاب کنید و درون ناحیه انتخابی رو با این ابزار رنگ بزنید.


    نوار Option این ابزار




    در اینجا دو نوع حالت رنگ آمیزی وجود دارد.

    با انتخاب گزینه foreground رنگ انتخاب شده در قسمت جعبه رنگ فتوشاپ ( foreground ) به محل دلخواه زده میشود.

    و با انتخاب گزینه Pattern نیز میتوانید Pattern های پیش فرض یا موارد ساخته شده خودتون رو به کار بزنید.

    سایر موارد نوار Option هم در جلسات گذشته گفته شده و با هم در نحوه تغییرات مشترک هستند.


    ----------------------------------------------------


    آشنایی با ابزار Zoom




    ابزار Zoom Tool : ابزار ذره بین جهت بزرگنمایی و کوچک نمایی تصویر به کار می رود. با انتخاب ابزار ذره بین در ابتدا مکان نما به صورت ذره بینی با یک علامت مثبت درمی آید. حال با هربار کلیک بر روی تصویر اندازه ی آن به دوبرابر حالت قبل افزایش می یابد.

    کلید میانبر : Z

    برای کوچک نمایی نیز کافیست کلید Alt را نگه داشته تا یک علامت منها یا منفی در وسط ذره بین ظاهر شده سپس بر روی تصویر کلیک کنید تا تصویر در مقیاس کلی کوچک شود.


    نحوه عادی بزرگ نمایی یا کوچک نمایی با کلیک کردن انجام میشود. یعنی هر بار کلیک بر روی تصویر یا باعث بزرگتر شدن یا کوچکتر شدن میشود. اما روش دیگری برای انجام این کار هست. درگ کردن و کشیدن یک کادر به دور محل دلخواه. کافیست نشان گر موس را در گوشه از از کار برده کلیک کرده و نگه داریم. سپس بکشیم و در محلی دیگری رها کنیم. صرفا محل و ناحیه انتخاب شده بزرگ یا کوچک میشود.

    راه سوم و بهتری نیز وجود دارد. کافیست بر روی تصویر کلید Alt را نگه دارید و اسکرول موس را بگردانید. با چرخش اسکرول موس به بالا و پایین تصویر نیز بزرگ یا کوچک میشود.

    راه چهارمی نیز وجود دارد که زیاد مورد استفاده نیست. کافیست روی تصویر در حالی که ابزار بزرگنمایی انتخاب هست کلیک راست کرده و با انتخاب گزینه zoom in یا zoom out اقدام به بزرگ یا کوچک کردن تصویر کنید. برای هر بار بزرگ یا کوچک شدن باید یک بار این کار رو تکرار کنید لذا از این گزینه خیلی کم استفاده می شود.

    و اما راه پنجم برای بزرگنمایی و کوچکنمایی. نگه داشتن کلید Ctrl و فشار دادن گزینه + و - می باشد. که + نشانگر بزرگنمایی و - نشانگر کوچکنمایی می باشد.

    تمام راهای استفاده بیان شد تا شما بهترین و آسان ترین راه رو جهت انجام کار در اختیار داشته باشید.

    نکته مهم : بزرگ نمایی و کوچک نمایی صرفا ابزاریست در جهت سهولت کار کاربر در ویرایش. پس با بزرگ کردن و یا کوچک کردن تصویر هیچ اتفاقی در اندازه واقعی تصویر جهت چاپ و یا ذخیره تصویر رخ نخواهد داد و تصویر با اندازه واقعی ذخیره خواهد شد.


    آشنایی با نوار Option این ابزار




    الف. گزینه Resize Windows to Fit : اگر این گزینه فعال باشد، در حالی که عکس در یک پنجره شناور است، انجام عمل بزرگنمایی و کوچکنمایی، باعث می شود اندازه پنجره هم تغییر کند تا کل عکس را در خود جای دهد. در حالی که اگر این گزینه فعال نباشد، عکس در پنجره ای با اندازه ثابت بزرگنمایی/کوچکنمایی می شود.


    ب. Zoom All Windows : در زمانی به کار می آید که با چند تصویر در پنجره های گوناگون مواجه هستیم. در زمان فعال بودن این گزینه، اگر تصویر هر یک از پنجره ها زوم شود، تصویر پنجره های دیگر نیز به همان اندازه زوم می شوند.


    ج. Actual Pixel : تصویر را با بزرگنمایی ۱۰۰ درصد نشان می دهد. یعنی هر پیکسل تصویر، برابر با هر پیکسل صفحه نمایش است. یک میانبر برای رسیدن به این اندازه، دو بار کلیک کردن روی ابزار زوم در جعبه ابزار است.


    د. Fit Screen : با فشار دادن این دکمه، تصویر به گونه ای بزرگنمایی می شود که کاربر می تواند کل تصویر را در پنجره مربوط به آن مشاهده کند. میانبری که برای رسیدن به این سایز پر کاربرد می تواند استفاده شود، دو بار کلیک کردن روی ابزار Hand است. در ادامه در مورد ابزار Hand صبحت خواهیم کرد.


    ذ. Fill Screen : با زدن این گزینه پنجره تصویر به گونه ای بزرگ می شود که کل فضای مربوط به تصویر در فتوشاپ را اشغال می کند اما این بدین معنی نیست که حتما کل تصویر دیده می شود، زیرا ممکن است تصویر بزرگتر از فضای موجود باشد.


    هـ. Print Size : اندازه تقریبی تصویر را در صورت چاپ شدن نشان می دهد. ابعاد و رزولوشن مانیتور، روی این اندازه اثر م یگذارد برای همین این اندازه تقریبی است.


    نکته مهم : پس از اعمال هر کدام از این تنظیمات اگر خواستید تصویر به حالت اولیه باز گردد میتوانید از کلید میانبر Ctrl + 0 استفاده کنید.


    -----------------------------------------------------------

    آشنایی با ابزار Hand





    1. ابزار Hand Tool : در مواردی که تصویر بزرگ تر از صفحه نمایش یا پنجره نمایش تصویر است، برای دسترسی به نقاط مختلف تصویر، نیاز به جا به جایی تصویر درون پنجره مربوطه داریم که وظیفه آن به عهده ابزار دست یا Hand Tool می باشد.

    زمانی که این ابزار فعال است، شکل نشانگر موس به صورت دست است. برای جا به جا کردن تصویر، باید با موس روی عکس کلیک کنیم و سپس بدون رها کردن کلید موس، اقدام به جا به جا کردن تصویر در جهات مختلف نماییم.

    کلید میانبر : H

    نکته : از آنجا که جا به جا کردن تصویر، ممکن است بارها و بارها در فتوشاپ مورد نیاز باشد، دسترسی سریع به این ابزار، در تسریع کار بسیار ضروری است. لذا فتوشاپ میانبری بسیار کاربردی و ساده برای آن در نظر گرفته است. فارغ از اینکه چه ابزاری در فتوشاپ فعال باشد، کافیست کلید فاصله (Space) را بر روی صفحه کلید نگه داریم. در این حالت تا زمانی که کلید Space را پایین نگاه داشته ایم، به صورت موقت، ابزار دست فعال می شود و به محض اینکه کلید Space رها شود، ابزار قبلی فعال خواهد شد.


    آشنایی با نوار option این ابزار




    گزینه Scroll All Windows : با فعال بودن این گزینه اگر تصویر در یک پنجره را جا به جا (Scroll) کنیم، تصویر در دیگر پنجره های تصویر نیز به همان اندازه جا به جا می شود.

    سایر گزینه ها هم در ابزار قبلی توضیح داده شد.



    2. ابزار Rotate View Tool : به کمک آن می توانید تصویر را تا هر اندازه که بخواهید، بچرخانید. در صورتی که تصویر بزرگتر از پنجره ی نمایش آن باشد، با انتخاب این ابزارو کلیک ماوس بر روی تصویر یک عقربه در وسط تصویر نقش می بندد که میزان چرخش را نشان می دهد.






    آشنایی با نوار Option این ابزار






    در کادر Rotation Angle می توان زاویه ی چرخش را وارد نمود. ضمن اینکه میزان درجه را در دایره ی کناری این کادر نیز می توان تعیین نمود. در صورتی که از چرخاندن تصویر منصرف شدید، با کلیک بر روی دکمه ی Reset View تصویر به حالت اول بازمی گردد. گزینه ی Rotate All Windows نیز همان گونه که از نام آن پیداست، سبب چرخش تمامی تصاویری که در برنامه باز هستند، می شود.


    --------------------------------------------

    خوب این جلسه هم به پایان رسید.

    در این جلسه آشنایی با تمامی ابزارهای جعبه ابزار فتوشاپ به پایان رسید و شما با نحوه کار و عملکرد تمامی این ابزارها آشنا شدید.

    در جلسه بعد با مبحث جلوه ها در فتوشاپ آشنا خواهیم شد.

    باز هم اضافه میکنم کسب مهارت و تبهر در فتوشاپ بستگی به تمرین و خلاقیت شما داره. پس با ابزارها مداوم کار کنید و از تلفیق کارآیی اونها بهره ببرید تا دستتون به قول معروف گرم بشه و به کار عادت کنه.

    امیدوارم که در انجام کار موفق باشید


    تا جلسه دیگر بدرود

    یا حق





    دانلود آموزش جلسه دوازدهم در قالب فایل PDF

    6 کاربر مقابل از Mohammad عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند. * پرنیا *, montazer65, ساحل27, شقایق 93, نارون, نیلوفر
    .

    ما گذشتیم و گذشت . . .

    این نیز بگذرد . . .

    Mohammad آنلاین نیست.

  2. 58,510 امتیاز ، سطح 74
    98% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 40
    0% فعالیت
    جایزه ها:
    نایب قهرمان جام بیلیاردنفر اول مسابقه اسنوکرایجاد کننده بهترین تاپیک به انتخاب دور اول شورا
    تاریخ عضویت
    1348/10/11
    محل سکونت
    در جوار کریمه ی اهلبیت (س)
    نوشته ها
    784
    امتیاز
    58,510
    سطح
    74
    تشکر
    7,507
    تشکر شده 6,333 بار در 1,107 ارسال
    دنبال شونده‌ها
    0
    دنبال کننده‌ها
    0

    جلسه سیزدهم، آشنایی با مبحث جلوه ها در فتوشاپ

    #12 1393/08/10, 19:14
    با عرض سلام خدمت شما دوستان و همراهان عزیز


    مدتی در آموزش تأخیر افتاد. از این جهت عذرخواهی میکنم.

    خوب همونطور که در جلسه پیشین خدمت شما عرض کردم در این جلسه قصد داریم آموزش کار با جلوه ها در فتوشاپ رو آموزش بدیم

    پس با ما همراه باشید

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


    جلسه سیزدهم

    آموزش کار با جلوه ها در فتوشاپ



    این جلسه رو کامل در فایل PDF قرار دادم چون گستردگی نوشتن در اینجا باعث سردرگمی میشه. لذا جهت فراگرفتن این آموزش فایل مربوطه رو از لینک زیر دانلود کنید


    دانلود آموزش جلسه سیزدهم در قالب فایل PDF


    در جلسه بعد با قابلیت Mask در فتوشاپ آشنا خواهیم شد.

    تا جلسه دیگر همه شما عزیزان را به خدای بزرگ و مهربان میسپارم.

    یا حق
    4 کاربر مقابل از Mohammad عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند. adam55, شهلا, نارون, نیلوفر
    .

    ما گذشتیم و گذشت . . .

    این نیز بگذرد . . .

    Mohammad آنلاین نیست.

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •