alt
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: NorthBridge چیست؟

  1. 13,636 امتیاز ، سطح 35
    41% کامل شده  امتیاز لازم برای سطع بعدی 414
    0% فعالیت
    تاریخ عضویت
    1392/06/12
    محل سکونت
    ایران
    نوشته ها
    1,073
    امتیاز
    13,636
    سطح
    35
    تشکر
    1,737
    تشکر شده 4,446 بار در 1,199 ارسال
    دنبال شونده‌ها
    0
    دنبال کننده‌ها
    0

    NorthBridge چیست؟

    #1 1392/07/26, 14:48
    NorthBridge چیست؟ درون مادربرد دو تا چیپست داریم. bridge شمالی و جنوبی. که به عنوان دو تا هسته در مادر برد محسوب می شوند. در واقع این دو چیپست وظایف پردازنده را راحت تر کرده اند و باعث افزایش سرعت شده اند. ابتدا در این تایپیک قصد داریم NorthBridge را شرح دهیم.
    NorthBridge در واقع تمرکزش روی memory هستش و از این رو به آن memorycontroller نیز می گویند. این چیپست بین memory و کارت گرافیک قرار می گیرد و باس داده را زیر نظر خودش دارد.
    پس تا اینجا فهمیدیم که دو سر NorthBridge به مموری و کارت گرافیک وصل است. پس تکلیف دو سر دیگه چی میشه؟ آیا همینکه مموری و کارت گرافیک از طریق NorthBridge به هم وصل باشند کافی است؟
    خیر! NorthBridge باید به cpu هم مستقیما وصل باشد چون قرار است کمکیار Cpu باشد! و تا اینجا با کنترل کردن باس داده مموری سرعت سیستم را بالا برده و مستقیما با پردازنده در ارتباط است.
    پس تا اینجا تکلیف سه سر NorthBridge مشخص شد. طرف چهارم به North جنوبی یا SouthBridge متصل است.


    پل شمالی یا همون north bridge همیشه نزدیک cpu قرار داره و یک سری عملیات سنگین پردازشی را انجام می ده. برای همین همیشه همراه هدسینک هستش برای اینکه خنک باقی بمونه. north bridge تبادل داده میان مین برد و پردازشگر را مدیریت می کند. و پل جنوبی در این کار پل شمالی را پشتیبانی می کند. حالا اینکه وظایف پل شمالی چی باشه وظایف پل جنوبی پی باشه در گذر زمان شکل گرفت. چون این کار خیلی مشکله و روی زمان اجرا و پیچیدگی اجرایی تاثیر می ذاشت. ولی باز هم کدلهای مختلف وظایف مختلفی دارند مثلا amd با intel فرق داره. برای تبادل داده بین cpu و مین برد برای اینکه سرعت افزایش پیدا کنه ( مثلا اینکه cpu نیاز به عمل واکشی از رم را به حداقل برسونه ) از واسطه یا پل استفاده شد. این تبادل داده می تونه بین تک تک اجزای مین برد با cpu باشند مثلا رم، gpu و ... . مهم اینه که دیتاهایی که به cpu وارد می شوند وقت پردازشگر را نگیرند. و پردازشگر منتظر دیتا نمونه. پل شمالی می تونه پل ارتباطی بین رم و gpu با cpu باشه یا اینکه جدا جدا به عنوان پل عمل کنه. این دیگه به ساختمانش بستگش داره. البته شایان ذکر است که نوع رم و سرعت رم هم در سرعت پردازنده تاثیر به سزایی داره.
    پل شمالی را پل سریع و پل جنوبی را پل آهسته نیز می گویند. پل شمالی در شمال مادربرد قرار داره و پل جنوبی در قسمت پایین مادر برد قرار داره. پل شمالی پل ارتباطی اجزای مهمتر و حساس تری در مادر برد است به همین خاطر هد سینک داره و سریع تر عمل می کنه و پل جنوبی به عنوان پشتیبان پل شمالی کار می کنه.
    حالا می خوایم بدونیم ارتباط پل شمالی با overclock پردازنده چیه:
    از آنجایی که پل شمالی تاثیر به سزایی در سرعت پردازنده داره پس تاثیر به سزایی هم در overclock داره. تاخیر ها و یا همون dely که از سخت افزار های دیگه ناشی می شه overclock را محدود می کنند که پل شمالی می تونه این محدودیتها را کم کنه و سرعت را افزایش دهد.
    3 کاربر مقابل از فاطمه66 عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند. bnm, ليــانـا, مهین
    فاطمه66 آنلاین نیست.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •